Bekas Axion

Posted in Ctrl+A Ctrl+C Ctrl+V Edit Post with tags , , on May 15, 2013 by inibukanceritadongeng

another sad story! 😥

Kisah Sedih Dan Pilu Di Kantin Sekolah….

Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira (bukan nama sebenar) di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.

Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng ler coz itu memang peberet dia.. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi tu..dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu..Mungkin Amira dah jemu agaknya coz hari2 bawak roti kosong jer cicah air sirap…

Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira..Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..

Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.. Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedap lah..ko mesti tak nak makan nanti..Alahhh..ko bawak jer..ko belum bawak, ko dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya..

Ok lah..ko punya pasal..esok aku bawak ya..aku bawak nasi goreng special utk ko..Yeeaaahhh..anak saya suka sangat coz Amira setuju nak bawak nasi goreng esok..

Sampai di rumah..malam hari sebelum tidor..Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng..dia tak mahu bawak roti kosong 2 keping tu.. Makkk..boleh tak esok Mira nak bawak bekal nasi goreng..?? Mak Mira terkejut..apa sayang..?? Esok Mira nak bawak nasi goreng..? Kenapa? Esok Mira ada jamuan ker..??

Nasi goreng apa yang mak nak buat? Tak ada rencah untuk mak buat nasi goreng esok..Mira bawak roti je lah..Alahh..mak..boleh lah..tak payah bubuh rencah pun tak apa..mak taruk telur je pun dah ok..

Ya lah..baik lah..esok mak buat nasi goreng untuk Mira ya..telur pun tinggal sebijik jer tau..dah malam-malam buta ni mana nak carik telur..bawang pun dah habis tu..tak per lah..mana yang ada je lah..

Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya tanya Mira..Mira ko bawak nasik goreng tak..? Aku bawak ni..Mira senyum..

Ko bawak tak Mira..? Bawak ler…aku bawak..kan semalam dah janji..

Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii..

Kul 10.00 pagi loceng rehat bunyi..mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi goreng..
Sampai di kantin..Mira ko nak air tak? Hari ni aku belanja ko air..ko nak air apa? Aku belikan..

Alah..tak kisah..air apa-apa pun tak apa..aku minum jer..

Alahhh..Mira..kenapa ko tak buka bekal lagi ni..ko duk diam jer kat situ apasal? ya lah..aku tunggu ko datang bawak air ler..kita buka bekal sama-sama..

ooo..ya ker..jom jom kita buka bekal..

Amira pun keluarkan ‘bekas’ nasi goreng dia dari dalam beg plastik..Mata anak saya tidak berkelip..

Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..? Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..

Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon..warna kuning bekas tu..

Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?

Tak lah..mak yang bubuh dalam bekas tu..kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu…standard lah..kami memang dah biasa macam ni..

Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..

Mira..kenapa ko tak cakap yang ko tak der bekas untuk bawak nasi ni..aku boleh bagi ko bekas..kenapa ko tak cerita dengan aku Mira..ko ni kan..

Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..

Mira..aku rasa bersalah sangat coz menyusahkan ko..tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..

Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..

Mira..jgn ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko..ya..lah..rasa sesudu jer..kompom tak sedap tu..

Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak der rencah..tak der rasa pun..tawar jer..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..

Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia plak berlinang..anak saya tanya knp ko nangis..dia cakap tak ada aper..tak per lah..kita makan je lah..

Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya..saya menangis..tapi saya tidak menagis semasa itu..saya tidak mahu menangis di depan anak saya..Saya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..

Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya..esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita..

Then saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta..sebenarnya bukan saya tengok kereta..saya menangis semahunya kat tepi keta tu..tak sangka sangat..di zaman moden ni..masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita..sedih dan sayu hati ni..

Kepada orang kaya di luar sana..ingatlah..dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni..ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan..

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 08:41 AM, 15/05/2013.

Kisah Budak Jual Kuih

Posted in Ctrl+A Ctrl+C Ctrl+V Edit Post with tags on May 15, 2013 by inibukanceritadongeng

found this touching story in facebook! 😥

Selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

“Abang nak beli kuih?” katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

“Tak apalah dik… Abang dah pesan makanan,” jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

“Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?” katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

“Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni,” kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, “Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?”

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

“Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang.” katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

“Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu,” Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

“Kenapa bang nak beli kuih ke?” tanyanya.

“Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!” Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

“Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!” katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

“Abang nak beli semua ke?” Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

“RM25 saja bang.”

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 08:38 AM, 15/05/2013.

Book Review: Bicara Sebuah Diari – Zaifuzaman Ahmad

Posted in Book Review with tags , , , , , , , on May 12, 2013 by inibukanceritadongeng
Bicara Sebuah Diari - Zaifuzaman Ahmad

Bicara Sebuah Diari – Zaifuzaman Ahmad

Tajuk: Bicara Sebuah Diari
Penulis: Zaifuzaman Ahmad
Penerbit: Buku Prima
Genre: Seram/Misteri
Bilangan muka surat: 594 muka surat
Cetakan: 2012
ISBN: 978-967-0342-43-6

Sinopsis:
Noreen seorang penulis skrip mendapat tawaran daripada seorang penerbit drama, Datin Zaleha. Penerbit tersebut meminta Noreen meulis skrip cinta Islamik. Noreen baru selesai dengan penulisan skrip filem ketandusan idea. Di saat-saat akhir dia berjaya menyiapkan sinopsis ringkas untuk dramanya akan datang. Namun, di kala menyiapkan skrip tersebut dia didatangi mimpi pelik. Seorang wanita agak berisi dengan tahi lalat di hujung bibir dan wanita tinggi berwajah kacukan Arab selalu muncul dalam mimpinya. Tempoh untuk dia menyiapkan skrip semakin berjalan namun dia masih ketandusan idea. Suaminya, Azam mencadangkan agar dia menulis di tempat jauh dari kesibukan bandaraya Kuala Lumpur. Maka dengan itu, Noreen dan sahabat baiknya sejak dari sekolah, Fatiha menumpang selama sebulan di vila milik kawan baik Azam, Suhaimi. Pada mulanya, idea datang mencurah-curah ke benak Noreen. Namun, saban malam mimpinya makin teruk. Semakin lama di vila tersebut, semakin banyak rahsia tentang wanita dengan tahi lalat di hujung bibir dan wanita tinggi berwajah kacukan Arab diketahuinya. Dalam hidupnya, dia tidak pernah mengenali kedua-dua wanita itu. Siapakah mereka? Apa pula kaitan dia dengan wanita-wanita tersebut? Bacalah sendiri!

Komen:
Secara keseluruhannya, tiga bintang daripada lima bintang saya berikan kepada buku ini. Pada mulanya, jalan cerita agak lambat. Cerita mula menarik apabila Noreen menumpang di vila Suhaimi. Rahsia tentang wanita berbadan sedikit berisi dengan tahi lalat di hujung bibir dan wanita tinggi berwajah kacukan Arab juga dia berjaya selongkar. Ending cerita memang tak disangka-sangka (walaupun semasa membaca buku ini dah dapat agak). Tapi, tidaklah sangat predictable seperti ending ‘Jangan Sebut Namaku’.

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 04:28 AM, 12/05/2013.

I Did This! Hehehe..

Posted in This Is My Story, Whateverrr with tags , , on May 8, 2013 by inibukanceritadongeng

i did this!!!

100% hand-made..

it took 2 days to finish!!

thanks to zati for the helping hands.. 😀

and also big thanks to BANK RAKYAT, JKKN, TM, SEDC, KFC, and Lee Ming Press for the kind contributions!

MAPU 2013 wall of fame #3

MAPU 2013 wall of fame #3

MAPU 2013 wall of fame #2

MAPU 2013 wall of fame #2

MAPU 2013 wall of fame #1

MAPU 2013 wall of fame #1

MAPU 2013: People behind the wall of fame. Zati & I.

MAPU 2013: People behind the wall of fame. Zati & I.

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 03:01 PM, 08/05/2013.

Book Review: Rindu Cintaku (Ombak Rindu 3) – Fauziah Ashari

Posted in Book Review with tags , , , , , , on May 4, 2013 by inibukanceritadongeng
Rindu Cintaku (Ombak RIndu 3) - Fauziah Ashari

Rindu Cintaku (Ombak RIndu 3) – Fauziah Ashari

Tajuk: Rindu Cintaku (Ombak Rindu 3)
Penulis: Fauziah Ashari
Penerbit: Intens Idea International
Genre: Cinta
Bilangan muka surat: 672 muka surat
Cetakan: April 2012
ISBN: 978-983-43450-2-0

Sinopsis:
Izzah yang hilang ingatan kini semakin pulih tapi tidak sepenuhnya. Sekali sekala bayang-bayang gerun Hariz menghantui memorinya yang tidak stabil. Hariz yang cintanya makin mendalam turut membantu mengembalikan memori Izzah. Namun, kebahagiaan mereka semakin tergugat. Kerjaya Hariz di Sufiah Holding semakin terancam dek perangai Hazirah yang tak kenal budi dan kematian suami dan anak. Rumah tangga mereka turut berantakan. Selesai satu masalah, satu masalah lagi timbul. Elin yang ternyata cintakan Hariz disahkan mengandung. Benarkah kandungan itu anak Hariz? Tabahkah Izzah menghadapi kecurangan Hariz? Bagaimana pula kejujuran cinta Hariz terhadap Izzah? Kena baca sendirilah kalau nak tahu.

Komen:
Secara keseluruhannya, tiga bintang daripada lima bintang saya berikan kepada buku ini. Jalan cerita memang kompleks dan penuh dengan konflik. Tetapi, sangat melalut (‘draggy’ kata orang putih). Setiap kejadian diterangkan dengan penuh teliti. Bangunnya watak-watak pada subuh pagi hinggalah tidur ke kamar. Semuanya diterangkan. Secara peribadi, tak payah sebenarnya. Saya guna dua minggu untuk habiskan novel ni. Tambahan kesibukan diri dengan beberapa ‘event’ buat beberapa hari dan jatuh sakit juga.

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 12:30 AM, 04/05/2013.

Book Review: Cinta… Tiada Akhirnya (Ombak Rindu 2) – Fauziah Ashari

Posted in Book Review with tags , , , , , on April 19, 2013 by inibukanceritadongeng
Cinta... Tiada Akhirnya - Fauziah Ashari

Cinta… Tiada Akhirnya – Fauziah Ashari

Tajuk: Cinta… Tiada Akhirnya (Ombak Rindu 2)
Penulis: Fauziah Ashari
Penerbit: Intens Idea International
Genre: Cinta
Bilangan muka surat: 597 muka surat
Cetakan: 2012
ISBN: 978-983-43450-1-3

Sinopsis:
Hariz yang merupakan anak kandung Mak Jah dan Pak Dollah meneruskan legasi ibu angkatnya, Datuk Sufiah di Sufiah Holdings. Rumah tangganya dengan Izzah juga semakin intim. Malah Izzah kini disahkan mengandung beberapa minggu. Beberapa tahun ini, Izzah turut menyambung pelajarannya di UTM dan berkenalan pula dengan Musliha dan Hazirah, adik angkat Hariz. Mila Amylia pula semakin popular mengejar cita-citanya sebagai pelakon popular di Malaysia. Kehilangannya beberapa tahun lepas adalah untuk menyembunyikan diri daripada Hariz kerana mengandungkan anak kepada lelaki kesayangannya itu. Dia muncul kembali dan menyatakan perkara sebenarnya kepada Hariz. Namun, saat itu mereka cuma sahabat baik sahaja kerana telah bercerai. Kini, Mila sedang hangat bercinta dengan Aidil, seorang pengarah filem muda. Kebahagiaan Izzah dengan Hariz sekejap sahaja kerana sejarah silamnya kini menghantuinya kembali. Pak Cik Tahar yang pernah memperkosanya dulu kini kembali menyamar sebagai pemandu peribadi suaminya tetapi menggunakan nama lain iaitu Pak Mok. Penampilan Pak Mok jauh sekali bezanya dengan Pak Cik Tahar yang dikenalinya. Lama-kelamaanya, Izzah mempercayai lakonan pak ciknya itu dan pada waktu itu dia percaya bahawa pak ciknya telah bertaubat. Izzah berjaya menipu Hariz untuk mendermakan wang sebanyak RM 25,000 kepada sebuah persatuan kebajikan. Hariz yang sangat mempercayai isterinya malah menyerahkan cek sebanyak RM 30,000. Tetapi, bila diketahui oleh Hariz bahawa wang itu sebenarnya untuk tujuan lain, rumah tangga mereka semakin dingin. Izzah masih merahsiakan perkara sebenar dari suaminya. Selang beberapa hari, pak ciknya meminta lagi wang untuk menuruti nafsu kaki judinya. Apabila gagal menuruti kehendak pak ciknya, Izzah pula jadi mangsa. Pak Cik Tahar dengan kawan judinya Roland bertindak menculik Izzah untuk mendapatkan wang tebusan daripada Hariz. Namun, semasa ditangkap Roland telah bertindak menumbuk perut Izzah. Semasa dalam tahanan, dalam kesakitan akibat keguguran itu Izzah berjaya meloloskan diri. Namun, pergerakannya berjaya dihidu oleh Pak Cik Tahar. Semasa hendak melarikan diri daripada Pak Cik Tahar, Izzah telah terjatuh ke sebuah sungai semasa hendak menyeberangi sungai tersebut. Berita kematian Izzah menyebabkan hidup Hariz serba tak kena. Apakah kisah selanjutnya? Kenalah baca buku ini.

Komen:
Secara keseluruhannya, lima bintang daripada lima bintang saya berikan kepada buku ini. Sekuel kepada “Ombak Rindu” ini tidak menghampakan. Watak-watak dari buku pertama masih dikekalkan malah pertambahan watak dan perkembangan watak yang hanya muncul seketika daripada buku pertama turut ditekankan. Malah konflik demi konflik muncul terutamanya kenampakan belang sebenar adik kandung Hariz iaitu Salleh. Kisah Hariz bersambung ke “Rindu Cintaku” (Ombak Rindu 3).

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 06:05 AM, 19/04/2013.

Book Review: Aku Bercerita – Ramlee Awang Murshid

Posted in Book Review with tags , , , , on April 19, 2013 by inibukanceritadongeng
Aku Bercerita - Ramlee Awang Murshid (Google Image)

Aku Bercerita – Ramlee Awang Murshid (Google Image)

Tajuk: Aku Bercerita
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit: Alaf 21
Genre: Thriller
Bilangan muka surat: 601 muka surat
Cetakan: 2013
ISBN: 978-983-124-836-2

Sinopsis:
Berbeza dengan karya-karya sebelumnya, novel terbaru Ramlee Awang Murshid kali ini mengisahkan lima cerita yang tidak berkaitan antara satu sama lain. Kisah dimulakan dengan percutian seorang penulis ke Pulau Pinang untuk mencari idea penulisan bagi novelnya yang seterusnya. Namun penulis tersebut mengalami writer’s block yang pasti akan dialami setiap penulis buku. Dia pun mula menenangkan fikiran dengan berehat dan tidur seketika. Bangun sahaja dari tidur dia terkejut melihat sebuah karya berjudul ‘Bunian’ sudah siap ditulis dan tertera pada laptop miliknya. Dia pun membaca cerita tersebut. Gaya penulisan cerita tersebut tak jauh malah sebiji seperti penulisan biasanya. Tanpa berfikir panjang dia menganggap karya tersebut adalah milik dia yang dikarang dalam keadaan separuh sedar dan tiada orang lain yang menggunakan computer ribanya itu. Hari-hari seterusnya, dia masih dibelenggu writer’s block dan hari-hari itu juga dia didatangi pelbagai peristiwa pelik. Antaranya, didatangi watak-watak yang pernah beliau cipta dalam novel-novel sebelum ini. Contohnya, Tombiruo, Bangsa Polip dan lain-lain. Selain itu, empat lagi karya berjudul ‘Culik’, ‘Cinta Matiku’, ‘Sang Kancil’ dan ‘Cut’. Di hujung novel ini, satu kebenaran yang mengejutkan terbongkar tentang penulis tersebut. Ingin tahu kisah setiap karya tersebut? Ingin tahu kebenaran tentang penulis tersebut? Kenalah baca novel ini.

Komen:
Secara keseluruhannya, lima bintang daripada lima bintang saya berikan kepada buku ini. Saya memang minat dengan karya novelis thriller No. 1 Malaysia, Ramlee Awang Murshid. Memang tidak mengecewakan. Kelima-lima cerita yang merupakan asas buku ‘Aku Bercerita’ ini masing-masing ada keistimewaannya. Tapi, saya paling suka dengan cerita ‘Cinta Matiku’. Bukan kisah cinta sembarangan tapi “Cinta matiku… hanya kepada bangsa, agama dan Negara.”

Copyright © Ini Bukan Cerita Dongeng, 06:00 AM, 19/04/2013.

%d bloggers like this: